27/3/11

Σχετικά με το υπο ψήφιση νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας για την κοινωνική οικονομία

Ένα νομοσχέδιο μονοδιάστατο περιοριστικό που αφήνει έξω τους πραγματικούς συντελεστές της κοινωνικής οικονομίας τις οργανώσεις της κοινωνίας πολιτών.


To σχέδιο νόμου για την θεσμοθέτηση της κοινωνικής οικονομίας και επιχειρηματικότητας, θα μπορούσε να καλύψει το μεγάλο «θεσμικό έλλειμμα» της χώρας μας  και θα   μπορούσε να είναι καλοδεχούμενο από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, εάν  πραγματικά αφορούσε όλους τους φορείς του πεδίου που αντικειμενικά να λαμβάνoντας υπόψη το υλικό μιας πραγματικής διαβούλευσης που οφείλει η πολιτεία στο χώρο.
Το σχέδιο νόμου όμως το οποίο παρουσιάζεται στην ηλεκτρονική διαβούλευση, θεωρητικά ανοίγει το ζήτημα της κοινωνικής οικονομίας σε όλες τις επιχειρήσεις κοινωνικής ωφέλειας και πρακτικά στο δια ταύτα την περιορίζει μόνον …στις ειδικές κοινωνικές ομάδες και συνεταιρισμούς, αποκλείοντας, εκ των πραγμάτων όλες τις οργανώσεις της κοινωνίας πολιτών που αντικειμενικά σήμερα δραστηριοποιούνται σε τομείς της κοινωνικής οικονομίας.
Έτσι, με βάση το άρθρο 1 και 2 άνετα  θα μπορούσαν να θεωρηθούν κοινωνικές επιχειρήσεις και μεγάλες επιχειρήσεις του δημοσίου, αλλά και επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα, αλλά τελικά το νομοσχέδιο προβλέπει χρηματοδότηση της κοινωνικής οικονομίας μόνον σε ειδικούς συνεταιρισμούς. Κι αυτό δημιουργεί μεγάλη σύγχυση.

Χωρίς να είμαστε αντίθετοι στη θεσμοθέτηση των κοινωνικών συνεταιρισμών στην χώρα μας, ο θεσμός αυτός δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να περιορίζει η να γίνεται ει βάρος άλλων φορέων και μορφών κοινωνικής επιχειρηματικότητας. Επίσης, η πρόβλεψη χρηματοδότηση τους   από το Ευρωπαϊκό κοινωνικό ταμείο (ΕΚΤ) δεν είναι η κατάλληλη πηγή χρηματοδότησης πλην της ενίσχυσης του εργατικού δυναμικού. Γιατί από ότι  γνωρίζουμε, ενώ δεν αναφέρεται ρητά, από αυτό το ταμείο θα προέρχεται η χρηματοδότηση και αποτελεί το  προβληματικότερο μέρος του σχεδίου καθώς από το ΕΚΤ, υπάρχει ασυμβατότητα στην χρηματοδότηση κερδοσκοπικών επιχειρήσεων εκτός από δράσεις ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού και ενδοεπιχειρησιακής κατάρτισης .
Το παραθυράκι επίσης, της ενίσχυσης της αυτοαπασχόλησης των συνεταιριστών που ενδεχομένως θα χρησιμοποιηθεί ως δικαιολόγηση είναι κι αυτό νομικά διαβλητό καθώς είναι σαφής  συμμετοχή του σε επιχειρηματική μονάδα των συνεταιριστών, που νομικά δεν έχει μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα.
Εξάλλου η κοινωνική οικονομία και η κοινωνική επιχειρηματικότητα είναι ζήτημα διυπουργικής υπόθεσης και συνεργασίας και θα πρέπει να ληφθούν υπόψη γενικότεροι πόροι του ΕΣΠΑ κυρίως από το ΕΤΠΑ που είναι συμβατό να δοθούν για την  ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας ακόμη και ως κεφάλαιο κίνησης.
Εάν λάβουμε υπόψη ότι  το νομοσχέδιο διαπνέεται από παρερμηνεία στους στόχους του ΕΚΤ και σε κάθε περίπτωση αφήνει έξω τις υφιστάμενες οργανώσεις της κοινωνίας πολιτών, ιδρύματα, σωματεία, Αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες για να προτάξει μόνον μία νομική μορφή  επιχειρηματικής δραστηριότητας κοινωνικής οικονομίας τους αστικούς συνεταιρισμούς αμφιβόλου αποτελεσματικότητας για τα ελληνικά δεδομένα.
Τότε, αντί για προώθηση της κοινωνικής οικονομίας θα έχουμε για μία ακόμη φορά αποπροσανατολισμό και συσκότιση στους θεσμούς προς «δόξα» των συμβούλων και της κρατικής γραφειοκρατίας που κατασπαταλά τους κοινοτικούς πόρους σε ασκήσεις επι χάρτου ερήμην της Ελληνικής κοινωνίας και χωρίς πραγματικό κοινωνικό αντίκρισμα. Αυτό συνέβη στο παρελθόν με τις  Equal και την χρηματοδότηση ενός περιέργου μείγματος από ΔΕΚΟ μέχρι ιδιωτικών κερδοσκοπικών ΚΕΚ της βιομηχανίας σεμιναρίων και αυτό ονομάστηκε κοινωνική οικονομία. Με αυτές τις λογικές συσκότισης για τις μορφές ανάπτυξης του πεδίου έχουμε δει πολλών ειδών αρπαχτές στο παρελθόν από μεσάζοντες επιτήδιους εκτός βέβαια από την ανάπτυξη της κοινωνικής οικονομίας.
Βλέπε: Κοινωνική Οικονομία  το  κρυφό έλλειμμα της Χώρας.
Η ανάπτυξη της κοινωνικής οικονομίας στην χώρα μας απαιτεί τουλάχιστον διυπουργική συνεργασία με το Υπουργείο Περιφερειακής ανάπτυξης που διαθέτει τους ανάλογους πόρους αλλά και αξιόπιστους οργανισμούς με μακρόχρονη εμπειρία στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας όπως ο ΕΟΜΜΕΧ και να μην επιχειρείται μέσω ανάλογων νομοσχεδίων να συντηρηθούν διάφορες αποτυχημένες διαχειριστικές αρχές υπουργείων  μέσα από μια πολυδαίδαλη γραφειοκρατική διαδικασία που απορροφούν ένα δυσανάλογο ποσό για το λειτουργικό τους κόστος.
Από το παρατηρητήριο των οργανώσεων της κοινωνίας πολιτών, έχοντας υπόψη την σπατάλη των πόρων για το γραφειοκρατικό κόστος, Τις πολλές διαχειριστικές αρχές που ενώ θ΄πρεπε σύμφωνα με το γενικότερο πνεύμα της κυβέρνησης να συγχωνευτούν και να εξοικονομηθούν πόροι για τη πραγματική οικονομία και επιχειρηματικότητα. Έχοντας υπόψη την μικρή απορροφητικότητα του ΕΣΠΑ εξαιτίας της γραφειοκρατίας και φεουδαρχικής αντίληψης που επικρατεί σε διάφορα Υπουργεία με αποτέλεσμα το έλλειμμα διυπουργικής συνεργασίας (φράση του πρωθυπουργού) Και επειδή αυτή η αντίληψη θίγει καίρια τα δικαιώματα των οργανώσεων της κοινωνίας πολιτών που απορρέουν τουλάχιστον από την ΕΕ και τις Πολιτικές της, δηλώνουμε ότι, δεν θα μείνουμε απλοί θεατές όπως ίσως συνέβαινε μέχρι τώρα μέσα από τον κατακερματισμό του χώρου αλλά, θα διεκδικήσουμε τις αυτονόητες υποχρεώσεις της πολιτείας, την συμμετοχή μας στη διαβούλευση τον ρόλο τους στην κοινωνική οικονομία και τους πόρους που αναλογούν για τις οργανώσεις της κοινωνίας πολιτών στην χώρα μας. http://www.oikosocial.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=342:2011-03-15-06-26-17&catid=57:2011-03-16-08-37-25&Itemid=109




Βασίλης Τακτικός συντονιστής του δικτύου ΣΥΜΠΡΑΞΗ Ο.Κ.Π .οργανώσεων της κοινωνίας πολιτών.














Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου