Στους Ορφικούς ύμνους γίνονται ιδιαίτερες αναφορές σε 7 αστερισμούς του ζωδιακού κυκλου και διατυπώνεται με σαφήνεια οτι οι «αστέρες ορίζουν το πεπρωμένο,ρυθμίζοντας την μοίρα και την ζωή των ανθρώπων». Οι παραινέσεις των ορφικών ύμνων,οπως και του Ησιόδου, που απαγορεύουν «την πλεύση πλοίων οταν ο Διας βρίσκεται στον Υδροχόο» ή συνιστούν «την τέλεση των γάμων οταν ο Δίας διατρέχει το ζώδιο των Ιχθύων» μαρτυρούν την σημαντική θέση που είχε η αστρονομική παρατήρηση, και η εξ' αυτη αστρολογία,στην καθημερινή ζωή των Ελλήνων.
Σε μια αστρολογική αναφορά του Ορφεα, που διασώθηκε στο έργο του Πρόκλου «Τιμαιος»,αναφέρεται πως το ιδανικό κλίμα του πλανήτη για τον άνθρωπο βρίσκεται στις περιοχές όπου «λαμβάνει τροπή ο μέσος άξονας του ηλίου και πλησιάζει και δεν ειναι πάνω απ ' τα κεφαλια ουτε πολυ ψυχρός ούτε πολύ θερμός,αλλα μέτριος»,δηλαδή το εύκρατο κλίμα.
Εξαλλου,με βαση τα αστρολογικά δεδομένα,οι αρχαίοι Έλληνες θεωρούσαν κάποιες ημέρες ευνοϊκότερες για τις πολεμικες επιχειρήσεις τους.αναφέρεται οτι οι Βοιωτοί,την 5η ημερα του Εκατομβαιώνος (Ιουλιος-Αύγουστος),κέρδισαν 2 νικες,την μια στα Λευκτρα και την αλλη, 100 χρονια αργοτερα,στην Κερησσό . Την 6η ημερα του Βοηδρομιώνος ,(Σεπτέμβριος - Οκτώβριος), οι Έλληνες νικησαν τους Περσες στον Μαραθώνα και 2 χρονια αργότερα,την τριτη του ίδιου μήνα στις Πλαταιες και τη Μυκάλη. Την 6η μερα του Βοηδρομιώνος,ο Μέγας Αλέξανδρος νικησε τον Δαρείο στην μάχη τις Ισσού,αλλά τον ίδιο μήνα νίκησε και στην μάχη του Γρανικού ποταμού.Την 20η πάλι του Βοηδρομιώνος,οι Έλληνες νίκησαν στην ναυμαχία της Σαλαμίνας.απέφευγαν να δίνουν μάχες τον Μεταγειτνιώνα (Αυγουστος-Σεπτέμβριος) διότι τον θεωρούσαν δυσοίωνο.
Για τον Ήλιο,τους πλανήτες και τα άστρα,ο Πλάτων,στον Κρατήλο, βεβαιώνει οτι αποτελούσαν τους αρχαιοτατους ελληνικους θεούς και στην Επινομίδα αναφέρει οτι «ο ουρανός ειναι ο δάσκαλος της σοφίας» και συνιστά με τολμη την δημόσια λατρεία των πλανητών. Ο Αριστοτέλης δέχεται οτι ο άνθρωπος «γεννιέται απο τον άνθρωπο και τον Ήλιο», ενω ο Πλάτων στον Φαίδρο συνδέει τους 12 θεους με τα 12 ζωδια και δεχεται οτι στα νεογέννητα,κάποια αστρική επιρροή ασκείται απο τους 12 θεούς.Αργοτερα,ο συγγραφέας του Ιουλιανού,Σαλούστιος,γράφει πως «Για αυτόν τον λόγο ανακαλύφθηκε η μαθηματική τέχνη της αστρολογίας.Είναι μια μέθοδος που στηρίζεται στην λογική και στην αλήθεια, γιατι οπως η διακυβέρνηση των ανθρώπινων υποθέσεων και ιδίως αυτων που άπτονται της σωματικής φύσεως υπόκεινται στα θεία ουράνια σώματα,με την ίδια λογική αποδεικνύεται οτι η υγεία και η ασθένεια,η ευτυχία και η δυστυχία,προέρχονται επίσης απο εκεί».
Για να γίνει πιο κατανοητή,αφενός η σημασία και η αξία που απέδιδαν οι αρχαίοι Έλληνες στην επιλογή των τόπων δυνάμεων και πνευματικής ενέργειας και αφ΄ εταιρου η μέριμνα τους ώστε τα δικτυα των πόλεων και ιερών να ανταποκρίνονται στους ζωδιακούς και άλλους ουράνιους σχηματισμούς,θα αναφερθούν μερικά ενδεικτικά αποσπάσματα απο την θεολογία τους:
Ο Πλούταρχος, μέγας αρχιερεύς και γνώστης των δελφικών μυστηρίων αναφέρει « Δεν υποστηρίζουμε οτι υπάρχουν άλλοι θεοί σε άλλους λαούς και διαφορετικοί σε άλλους λαούς,ουτε βάρβαροι ουτε Έλληνες θεοί,ούτε νότιοι ούτε βόρειοι.αλλά όπως ο ήλιος και η σελήνη,ο ουρανός και η γη και η θάλασσα ειναι κοινά σε ολους τους ανθρώπους, αλλά ονομάζονται αλλιώς απο άλλους,ετσι ένας ειναι ο Λόγος που διευθύνει το Σύμπαν και μια η Πρόνοια,η οποία το κυβερνά....».
Για τους μυημένους στην αρχαία γνώση,οι θεοι του Ολύμπου συμβόλιζαν αστερισμούς και πλανήτες. Ο Πλάτων λεει « Τους θεούς-αστέρες-(ο δημιουργος) τους έφτιαξε κυρίως απο φωτιά,ώστε να είναι όσο το δυνατόν πιο λαμπροί και όμορφοι και τους έδωσε σφαιρικό σχήμα για να μοιάζουν με το σύμπαν.
Αστρολογία και ιατρική.
Η γνώση της αστρολογίας και η επίδραση του ζωδιακού κύκλου στις δραστηριότητες του ανθρώπου αποτελούσαν ιδιαίτερο αντικείμενο μελέτης και έρευνας της ιπποκράτειας διδασκαλίας και επιστήμης.ο Ιπποκράτης αναφέρεται στις επιρροές που δέχεται ο ανθρώπινος οργανισμος απο την κίνηση ορισμένων άστρων και συμπερασματικά καταλήγει στην άποψη πως ο άνθρωπος (μικρόκοσμος) δεν βρίσκεται μετέωρος στο Σύμπαν (μακρόκοσμο),αλλά υπό την επίδρασή του.Και ο Γαληνός συμφωνούσε οτι η γνώση της αστρολογίας είναι ο σοβαρότερος παράγοντας στις δραστηριότητες των ανθρώπων,ενώ ο Δημόκριτος διαπίστωνε την σχέση των αστρων και της ανθρώπινης υγείας, όπως και ο Διοκλής ο Καρύστιος που, εξασκώντας το επάγγελμα του γιατρού, λάμβανε υπόψη τις κινήσεις της Σελήνης «από φωτισμού δρομήματος τη Σελήνης τας προγνώσεις των νόμων ποιούμενος».
Πηγή: Η ΙΕΡΗ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ , Νίκος Β. Λίτσας
Εκδόσεις Έσοπτρον
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου